Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigt omgevingsvergunning voor motorcrossterrein Lille

Op 15 december 2022 vergunt de Vlaamse Regering de verdere uitbating van een motorcrossterrein MC Lille voor een periode van 7 jaar.

Een milieuvereniging en twee buurtbewoners gaan niet akkoord met de verlenging en bestrijden de vergunning bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Ze vinden namelijk dat de Vlaamse Regering onwettig soepelere geluidsnormen hanteert dan wat normaal gezien is toegestaan.

De Raad voor Vergunningsbetwistingen oordeelt dat de Vlaamse Regering de afwijkingsbepaling niet mag toepassen. Dat betekent dat de regering het motorcrossterrein moet aftoetsen aan de algemene geluidsnormen, waarmee het niet in overeenstemming is.

Daarnaast bepaalt de Vlaamse milieuregelgeving ook nog dat een motorcrossterrein op minstens 500 m moet liggen van een natuurgebied. De Raad stipt aan dat een natuurgebied niet enkel slaat op die gebieden die uitdrukkelijk de bestemming van natuurgebied hebben. Ook de erkende natuurreservaten vallen daaronder.

De Vlaamse Regering die dat in de vergunning anders zag, heeft onterecht het natuurreservaat aan de overzijde van de straat niet onderzocht.

De Raad vernietigt niet alleen de vergunningsbeslissing. Hij weigert ook zelf de omgevingsvergunning. De Vlaamse Regering zal zich dus niet opnieuw over het dossier kunnen buigen.

Daarvoor moet de uitbater eerst een nieuwe aanvraag indienen.'

Natuurpunt is opgetogen

"Natuurpunt Lille is net als de omwonenden opgelucht met deze uitspraak. Hopelijk zet dit de positieve transitie in gang naar een motorsport met elektrische motoren waardoor de geluidsoverlast beperkt wordt.

De Raad voor Vergunningsbetwistingen besliste dat het niet wettig is om voor motorcross afwijkende geluidsnormen te hanteren dan de algemeen geldende normen. Dit is een belangrijke uitspraak aangezien geluidsoverlast en de daardoor veroorzaakte hinder voor omwonenden en natuur het belangrijkste argument is van ons beroep.

We begrijpen dat iedereen zijn hobby moet kunnen uitoefenen.

Maar de impact daarvan op mens en milieu moet tot een aanvaardbaar niveau beperkt blijven.

Er zou aanvankelijk nog gecrosst mogen worden met motoren met verbrandingsmotor zonder een garantie voor een transitie naar elektrische motoren. Terwijl het ons essentieel lijkt dat de motorsport de transitie maakt naar elektrische motoren. Hierdoor zal niet alleen de geluidshinder dalen maar ook de stikstofdepositie zal verminderen. 

In dergelijke vorm kan de motorsport een duurzame toekomst tegemoet gaan, waarbij de hinder voor omwonenden en natuur en milieu tot een minimum wordt beperkt.

Bovendien moet een motorcrossterrein volgens de milieuregels op 500m van een natuurgebied liggen om de hinder tot een aanvaardbaar niveau te beperken. De Raad stipt aan dat een natuurgebied niet enkel slaat op die gebieden die uitdrukkelijk de bestemming van natuurgebied hebben. Maar dat ook de erkende natuurreservaten daaronder vallen.

De Vlaamse Regering die dat in de vergunning anders zag, heeft onterecht het natuurreservaat Kindernouw aan de overzijde van de straat niet onderzocht."

Deel dit artikel